Storing elektriciteit

Bij kortsluiting adviseren wij om eerst de ‘stekkerproef’ te doen. Dit kan de kosten van een elektricien besparen.

Met de stekkerproef is uit te zoeken waar de kortsluiting vandaan komt. Vaak kunt u het probleem daarna zelf oplossen. Zo werkt het:

1:  Schakel alle groepen en de aardlekschakelaar in de meterkast uit of verwijder de zekeringen van de groepen.

2. Haal alle stekkers uit de stopcontacten en zet de lampen uit. Vergeet de tuin en berging niet.

3. Schakel de groepen en de aardlekschakelaar opnieuw in.

4. Plaats één voor één de stekkers weer in het stopcontact. Zet de apparaten en lampen één voor één aan en wacht tot ze het doen.

5. Valt de stroom opnieuw uit als u een stekker in het stopcontact stopt of een apparaat aanzet? Dan veroorzaakt deze waarschijnlijk kortsluiting. Vervang of repareer het apparaat.

6. Geeft geen apparaat een probleem? Heeft u ook niet teveel apparaten tegelijk op één stroomgroep aanstaan? En valt de stroom toch uit? dan is er waarschijnlijk iets mis met de elektra-installatie. U kunt dit direct melden bij Jansen Huybregts: 088-0221421.

Let op: als de elektricien ziet dat de storing toch door een eigen apparaat of eigen toedoen is veroorzaakt, dan zijn de reparatie kosten alsnog voor uzelf.